Finns det någon som ALDRIG gjort något fel?

Ja finns det det?

Har ni tänkt på det, att ibland säger vi åt varandra att inte göra si eller så? Vi tjatar på varann och ibland snackas det skit om att den har gjort det och den har gjort det. Men den som pratar illa om den andre, har den ALDRIG gjort något fel? Finns det någon som ALDRIG gjort något fel? Nej det tror inte jag i alla fall. Någon kanske svarar att Jesus som tagit våra fel, brister, synder och brister och offrade sitt liv på korset för oss aldrig gjort något fel? Jag kan såhär 2000 år efter hans tid säga att ja, han gjorde fel han också, ingen människa är felfri.

Jag ska inte gå in på en massa kyrkliga saker idag, men jag har tänkt, funderat och lyssnat på prästerna och konfirmanderna när de haft samlingar och diskuterat olika saker, dock inte detta ämnet, men de har diskuterat så mycket andra ämnen om livet och då läst ur bibeln hur man såg på saker då, eller fått ledord som stämmer in även idag – man behöver inte tolka det som ett kristet budskap om man inte är troende, eller har annan religion.

En av Jesu lärljungar , Johannes skriver i sitt evangelium om när Jesus hjälpte en äkteskapsbryterska, hon var dömd att stenas till döds. Männen som skulle utföra det hade svårt att välja VEM som skulle börja stena kvinnan?!

När de envisades med sin fråga såg han upp och sade: ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.”Och han böjde sig ner igen och ritade på marken. När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en, de äldste först, och han blev ensam kvar med kvinnan framför sig. Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig? ”Nej, Herre, ingen.” Då sade Jesus: ”Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!” Joh 8:7-11

Så tänk efter innan du trycker ner någon annan för något, för du är väl själv inte felfri?

Pusha istället, berätta att hen gjort fel, men hjälp också hen att göra rätt istället. Eller så påpekar du inte att hen gjort fel. Jag är absolut inte felfri och visst har jag snackat skit om folk som jag anser gjort fel… men man vinner inget på det… egentligen tror jag man mår sämre av att ha gjort andra illa. Och vi måste bli bättre på att be om förlåtelse. Och lära sig av sina fel och brister.

Sen kommer aldrig någon vara fri från att göra fel, men alla kan kanske minska våra  misstag.

Och när vi ändå snackar om detta med att inte göra varandra illa och inte snacka skit om varandra så kan jag väl avsluta detta inlägg med ännu ett bibelord som återigen passar både troende och icke troende. Den gyllene regeln, jag googlade på den och flera olika religioner tar upp detta men med helt andra ord. Men som sagt oavsett om man är troende eller inte så är det ord som är väl värda att tänka på.

Kristendomen:

Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. Matt 7:11

Hinduism:

Detta är summan av plikterna: Gör inte mot andra något som skulle vålla dig smärta, om det gjordes mot dig.

Buddhism:

Plåga inte andra med det som pinar dig själv
– Udanavarga 5:18

 

Om man vill bli lycklig, måste man också hjälpa andra, eftersom ens egen lycka är beroende av andra. Det är inte konstigare än så.
– Dalai Lama

Islam:

Ingen av er är i sanning en troende förrän han önskar detsamma för sin broder som han önskar för sig själv
– Haidith 13

Judendomen:

Det som är dig själv förhatligt, skall du inte göra mot din nästa. Detta är hela Torahn. Det övriga är förklaringar.
Gå och läs!
– Hilleli

Please follow and like us:
error0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *